31505 90200 98+

شبکه های اجتماعی

2077 9101 021

پشتیبانی مشتری

شنبه تا پنجشنبه

08:00 الی 16:30

بررسی انواع حمله ها در شبکه های ویپ

مونوتل : در شبکه های ویپ نیز مانند همه شبکه ها بحث امنیت، بحث جدایی ناپذیر این نوع شبکه ها می باشد. در شبکه های voip بعضا حمله هایی صورت میگیرد که در ای مقاله آنها را برای شما معرفی خواهیم کرد.

بررسی انواع حمله ها در شبکه های ویپ

بررسی انواع حمله ها در شبکه های ویپ

 

حمله DOS :

این حمله قابلیت استفاده از شبکه را در معرض خطر قرار می دهد و یکی از رایج ترین و جدی ترین حمله ها در شبکه های ویپ است. این حمله به منظور از کار انداختن خدمتگزار برای دریافت، ارسال و یا نگهداری تماس است. هدف از این حمله میتواند از کار انداختن تمام یا بخشی از سیستم تلفنی باشد. حمله ها شامل قابلیت استفاده از شبکه های PSTN نیست، چون قابلیت استفاده در این شبکه ها ۹۹٫۹۹۹% است. برای فراگیر شدن شبکه های ویپ باید راهکاری برای جلوگیری از این حمله ها پیدا شود.

 

شنود :

این حمله ویژگی محرمانگی را در معرض خطر قرار می دهد. حمله به شنود یعنی گوش دادن به مکالمات، داده ها یا دورنگارهای فرد مورد نظر به صورت نامحسوس و با اهداف جاسوسی در شبکه های PSTN به دلیل استفاده از خط خصوصی برای هر نفر و استفاده از یک بستر امن، امکان شنود بسیار پایین است.

 

بررسی انواع حمله ها در شبکه های ویپ

 

تغییر در جریان صدا :

این حمله، دو ویژگی محرمانگی و صحت را در معرض خطر قرار می دهد. یک نوع حمله از نوع MITM است که هکر می تواند به گفتگوی دو نفر گوش بدهد و این داده ها را تغییر دهد، مانند تبدیل کردن بله به خیر و بالعکس یا وازه فروش به خرید و بالعکس، ولی به دلیل غیرقابل پیش بینی بودن گفتگوی انسانها ، فقط بخش کمی از این داده ها قابل تغییر است.نوع دیگری از این حمله بدین گونه است، زمانی که برداشت وجهی از حساب کاربر صورت می گیرد تلفن گویا به جای گفتن حساب فعلی، حساب قبلی را به کاربر می گوید و کاربر تصور میکند که برداشت وجهی از حساب او صورت نگرفته است.

 

سوء استفاده رایگان از حساب :

این حمله صحت را در معرض خطر قرار می دهد. در این حمله هکر با سوء استفاده از حساب و شماره های دیگران، سعی در برقراری تماس می کند. مثلا فرد هکر با سوء استفاده از شماره ۹۰۰ که در مالکیت مخاطب دیگری است، تماس برقرار میکند ولی قبض شارژ آن را باید صاحب آن شماره پرداخت کند، این حمله ها در شبکه های مخابراتی مرسوم است و یکی از راه های جلوگیری از ان استفاده از دستگاه های تشخیص و جلوگیری از نفوذ به نام IDS است.

 

تغییر مسیر تماس ها :

این حمله دو ویژگی صحت و محرمانگی را در معرض خطر قرار می دهد. یکی از ویژگی های خوب شبکه تلفن ویپ، دارا بودن یک شماره و انتقال تماس به نقاط مختلف جهان با همان شماره است.هکر میتواند شماره فرد مورد نظر را به مکان خود منتصب کند و تماس های گرفته شده به آن شماره، به گوشی هکر تغییر مسیر یابد. این قابلیت در تلفن های قدیمی نیست، بنابراین این نوع حمله ها برای شبکه های قدیمی بی معناست.

 

دستکاری در داده های حساب کاربر :

این حمله، دو ویژگی صحت و محرمانگی را در معرض خطر قرار میدهد. در بانک اطلاعاتی حساب ها برای هر شماره ی متعلق به یک فرد، رکوردی به نام CDR وجود دارد که شامل این اطلاعات است : شماره کسی که تماس گرفته (src) ، شماره کسی که با وی تماس گرفته شده (dst)، زمان تماس ، طول تماس و اطلاعات دیگر که با دسترسی به این بانک، هکر میتواند الگوی تماس ها را آنالیز و به مسائل مهمی دست پیدا کند. مثلا  می تواند به تماس بین دو فرد یا شرکت تجاری مهم دست پیدا کند. اگر حق دسترسی نوشتن را نیز روی پایگاه به دست بیاورد، می تواند داده های خاصی را نیز پاک کند. این کار می تواند به منظور سوء استفاده از شارژ حساب یا پوشاندن کارهای مجرمانه صورت پذیرد. این نوع حمله ها در شبکه های مخابراتی صورت می گیرد ولی به دلیل جدا بودن داده از صدا و قرار داشتن بانک داده در یک محل امن و شبکه اختصاصی، دسترسی به آن برای هکر بسیار مشکل است.

بررسی انواع حمله ها در شبکه های ویپ

جعل هویت شناسه تماس :

این حمله، صحت را در معرض خطر قرار می دهد. هر تلفن، یک شناسه دارد که هممان شماره تلفن است. در این حمله، هکر شماره تلفن مخاطب را جعل می کند و می تواند از شماره تلفن جعل شده با مخاطب های مختلف تماس بگیرد یا تماس های گرفته شده به آن شماره را به گوشی خود انتقال دهد. این حمله برای سیستم های بانکی که با سرویس شناسه مخاطب میتواند به حساب های او دسترسی پیدا کنند،بسیار مخاطره امیز است. در سیستم های تلفن قدیمی، احتمال این حمله بسیار ضعیف است، به دلیل اینکه در این شبکه ها یک ناظر مرکزی وجود دارد که جلوی این حمله هارا می گیرد. در شبکه های تلفن ویپ نیز باید از این نوع حمله ها جلوگیری شود.

 

تماس های ناخواسته یا SPIT :

این حمله دو ویژگی صحت و قابلیت استفاده را در معرض خطر قرار می دهد و باعث پر شدن پیغامگیر صوتی تلفن مخاطب می شود. اکثر این تماس ها، تماس های تبلیغاتی هستند. این حمله ها مانند هرزنامه های پست الکترونیکی (SPAM) هستند. به هرزنامه های صوتی SPIT نیز میگویند. این حمله ها در شبکه های مخابراتی هم وجود دارد ولی به دلیل هزینه پایین و به دست آوردن راحت لیست تلفن ها، این نوع حمله ها در شبکه های ویپ رایج تر است.

 

نتیجه گیری :

ما در مجموعه مونوتل سعی بر آن داریم تا امنیت کامل را برای کاربران عزیزمان ایجاد کنیم. تیم قوی امنیت مونوتل به صورت شبانه روزی از اطلاعات و تماس ها و سرویس های شما عزیزان کاربر، محافظت میکند. پس با خیالی آسوده سرویس مورد نظر خود را از مونوتل تهیه کنید. ما در کنار شما ایستاده ایم.

فروشگاه اینترنتی مونوتل، با هدف تامین تجهیزات تلفن تحت شبکه در خدمت شماست .

عناوین سایر مطالب